Sabtu, 5 Mac 2011

#3

Di kolej 12, Uni. Malaya. Bilik Muzze, laptop Muzze. Muzze sedang tidur.


Semalam bermalam di sini. Dijemput Muzze, dia nak selebret dia punya usaha hampir setahun buat projek tahun akhir, sedikit lega (banyak sebenarnya) apabila dia dah selesai membuat persembahan (presentation, right translation, right?).

PROJEK TAHUN AKHIR, woi!

Tapi dia tak habis semester ni, extend lagi satu katanya.


So, makan dalam bilik, dia masak sendiri spaghetti itu bersama room-mate, dan menjemput beberapa kenalan rapat.

Fahmi S
Fahmi L
Pein

dan tak hadir

Moja <-- Ke UIA menghadiri Dialog antara Agama
Alif <-- di rumah merempat seorang. Kelaparan. Kesian.

Biasa, bila dah lama tak jumpa, komen yang dah komon aku dapat,




"KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

dah besor dah awok

KAH KAH KAH KAH KAH KAH"













Dan makan.

















Merapu.

















Dan habis.












Mereka adalah senarai rakan yang aku rasa aku akan terus berhubungan di masa akan datang. Sukar nak jelaskan, walaupun dah tak selalu bersama, tapi kemistri antara mereka adalah jenis aku takkan malu kalau nak pinjam duit, walaupun dah lama tak berjumpa.

Baru sebulan dua tak jumpa, tapi sudah banyak yang aku rasa ketinggalan. Mereka semacam dah mengorak langkah membina hidup. 22 tahun dah, biasa lah pemikiran begitu.


Aku? Heh.




Habis. Bahagian satu.

















Masuk bahagian dua.

Lepas jamuan spaghetti dengan kekawan, aku cabut pergi dating dengan seorang gadis. Comel. Aku jarang puji perempuan secara terbuka, tapi dia comel.


Ini blind-date, tahu? Aku kenal dia pun melalui laman sosial paling tahi di abad ini.

Pertama kali bersua, dia membaca sebuah novel, bukan sejenis novel cikai, tapi nampak macam agak berat. Macam lah. Sebab aku mana faham Engrish ni.



Dan berborak, membuka lapisan pertama diri, yang biasa ditonjolkan kepada umum. Oh, mungkin lapisan kedua. Membuka pemikiran masing-masing. Aku lihat sesuatu.

Istimewa.






Dalam.






Dia bukan orang biasa.


Mungkin tak cukup dalam, tapi cukup untuk membawa aku kembali menghirup nafas dan rasa ketika aku pernah berada di suatu zaman terang, dahulu. Membuat rindu ingin kembali.


Aku mesti kembali.














Mesti.








Huh.