Selasa, 8 Mac 2011

#7 : review buku @comradenami : bau semangat anak muda

Testing.

Entri ini ditulis menggunakan nokia e63, dalam apps opera mobile. Kena type guna mode html baru boleh menaip, thanks kepada dickhead @afiqsiddhartha atas info.

entri kali ni aku saja taruk tajuk pasal utk memudahkan aku nak cari balik. Sebab ini entri yang bertopik. Kalau entri tanpa tajuk tu, entri random, so tak penting pun untuk aku nak tengok lagi.

So, seperti mana tajuk, begitulah isinya, kerana ini bukan suratkhabar metro hairan.

Aku baru je usai membaca novel bau semangat anak muda, hasil nukilan ''nama nami'' (http://tehtarikgelasbesar.blogspot.com). Sape tak kenal nami, memang agak rugi lah aku rasa. Aku x tahu mana dia dapat kuasa untuk menghasilkan tulisan2 yang semacam dadah, bila baca kau mesti akan ketagih dan mahu lagi dan lagi.

Dan sepertimana dadah, tulisan nami bukan sekadar membuat ketagih, tapi khayal dan lebih dahsyat, ''merosakkan'' pemikiran. Heh.

Jujur, aku juga sudah terkena dadah itu.

Kenapa merosakkan? Kerana jika kau cuba untuk beramal dengan idea idea sang nami ini, sudah pasti kau akan menjadi makhluk yang gagal di zaman ini. Dipandang hina oleh majoriti masyarakat, diperlekeh, dan dilontar dengan pelbagai tohmahan.

Tapi tak kurang juga ada yang akan memandang kau kool.

Btw itu semua adalah subjektif, bukan? Gagal atau berjaya dalam hidup, siapa yang letakkan definisi?

Tapi hakikatnya, idea menongkah arus yang disampaikan nami melalui tulisan tulisan dia, bukan senang untuk kau nak zahirkan ke alam realiti, melainkan kau punya mental yang teguh, atau rosak.

Kenapa ini terjadi? Bagi aku, hanya ada 2 kemungkinan. Sama ada idea nami adalah idea yang bodoh ketinggalan zaman, ataupun terlalu ke depan meninggalkan zaman.

Tunggu dan lihat saja, masa akan menentukan.

Kembali kepada novel. Novel ini novel kedua buatan nami, setelah pengejar bintang, yang aku pun ada beli jugak.

Sedikit spoiler, novel ini cerita pasal seorang anak muda, nama nizam, yang hidup membesar dengan muzik muzik grunge, dan bagaimana dia membesar dengan impian untuk mempunyai sebuah band sendiri.

Jalan cerita novel ini mendatar, sama seperti novel pertama nami, cuma plot novel kedua ni lurus dan tak melompat lompat macam yang pertama.

Kalau kau pernah baca pengejar bintang, kau pasti tahu yang jalan cerita novel nami tidaklah banyak aksi sangat. Atau memang tiada aksi. Semua yang dia cerita adalah tentang kehidupan seharian watak utama, apa yang difikir, apa yang dibuat, siapa dia jumpa, apa dia cakap, apa yang dirasa. Tapi aku rasa, itu lah kehidupan. Memang hidup kita jugak sentiasa mendatar dan membosankan. Mana ada hari hari kau akan berjumpa perkara yang menterujakan.

Hidup umpama marathon yang panjang. Kau mengulangi rutin yang sama setiap hari, kecuali amat sedikit ada perkara baru datang dalam hidup, sehingga lah kau mati baru rutin yang bosan itu akan terhenti.

Novel ini jugak kurang bunga2 kalau kau nak bandingkan dengan pengejar bintang. Sebab watak utama adalah seorang cob-nobbler yang sampai berumur 27 pun tak pernah ada kapel. Ceh.

Sedikit yang istimewa tentang blog ini, yang membuatkan aku tergelak sendiri dan tersenyum, adalah apabila Nami meng-cameo-kan diri sendiri melalui watak Luq (protagonis Pengejar Bintang). Luq, seorang skizo, penulis blog Kopi O Tawar (LOL) , heh, sounds very familiar aite?

Dan tidak dilupakan sedikit suntikan ideologi rebel pembangkit semangat anak muda, walaupun tidak tepu, tapi tetap diselitkan dalam novel ini. Well, it's Nami. Persoalan-persoalan seperti dunia milik anak muda, kongkongan daulah, politik dan bla bla bla tetap ada, walaupun itu bukanlah menjadi isu utama.

Sebenarnya kalau kau pembaca setia TTGB (sebenarnya dulu aku hari2 akan baca TTGB, sebelum twitter merosakkan rutin itu) kau pasti akan rasa kebanyakan cerita dalam novel ini kau dah pernah dengar. Ya, nami dah ulang banyak kali cerita ini dalam blog dia. Cerita anak kecil dipukul ayah sedara, anak kecil yang membesar dengan muzik grunge, remaja dengan band sendiri, gig kena serbu polis, isham rais, mengembara ke Ipoh, semua itu kau pernah jumpa dalam blog, ada dalam novel ini.

Plus, ingatkah korang pada Hafiz dan kasut love buzz beliau? Ok mamat tu pun ada dalam novel ni. Seorang yang amat tidak kool rupenye Hafiz ni. Ceh.

Aku rasa, cerita ini bukan cerita rekaan, tapi memang cerita nami sendiri. Kecuali sedikit elemen tambahan, biasalah cerita.

Nami seorang skizo, so ini mungkin adalah cerita tentang seorang watak skizo dalam kepala dia? Atau mungkin semua watak yang ada dalam novel ini adalah watak yang nami sendiri kenal kerana skizo? Mereka memang wujud, tapi hanya dalam alam khayalan minda nami.

Jika benar nizam adalah seorang watak skizo nami, maka aku rasa dia adalah seorang yang lebih cerah, dan positif, berbanding sisi gelap dan mendung nami yang kau selalu lihat kalau dia luah rasa kat blog dia.

Aku harap aku betul, kerana aku sebenarnya agak takut melihat sisi gelap nami yang sentiasa mendung dan sering bercakap soal kematian. Mengetahui wujudnya sisi positif dalam diri nami, mengurangkan sedikit kegusaran aku tatkala nami menjangkau umur yang sama dengan umur idola dia, kurt cobain mati membunuh diri.

Tapi jujurnya, aku rasa novel kedua ini kurang membekas kepada aku berbanding novel pertama. Mungkinkah ini petanda bahawa sisi murung nami adalah lebih dominan daripada sisi positif dia? Oh mai...

Ah, dah jadi review nami pula. Ini bukan review novel lah cilake. Btw, aku pun bukan sesiapa nak me-review secara intelek ni, so biarlah aku merapu dengan cara aku.

Sambung lagi, walaupun tadi aku cakap novel ini dipenuhi unsur realistik, tapi ada jugak yang plastik dan agak seperti drama tipikal meleis, aku rasa.

Terutama part2 hujung ketika nizam berjumpa balik semua kawan lama dia, secara kebetulan. Wei, zaman sekarang manade kebetulan jumpa balik awek zaman sekolah rendah kat tepi jalan. Sekarang ni ada facebook-lah! Kekekekekeke.

**Peh, leceh betei update blog pakai henset, so bermula di sini aku pakai PC**

Overall, aku rasa novel ni tidaklah memberi impak sangat kepada aku. Sekadar baca, dan habis. Walaupun berkisarkan tentang kehidupan anak muda mengejar impian, dan sedikit suntikan idea rebel, tiada pula aku ter-inspirasi untuk turut sama mengejar impian aku. Berbanding novel pertama yang pernah membuat aku mabuk seketika. Kalau diberi bintang, daripada 5, mungkin aku beri 3 kot.

Maaf bro, bukan nak kritik sangat, tapi aku rasa kau mampu buat yang baik lagi lah. Dan aku rasa aku pernah baca tulisan kau yang lebih baik daripada ini. Heharap masa depan kau buat yang lagi umph.

Maka, sekian saja 5 sen dari aku pasal novel si Nama Nami ni. Heharap yang membaca tidak pula terpengaruh dengan komen tak best yang aku bagi, itu hanya pendapat aku yang bodoh ini, BTW. Mungkin aku yang tak faham seni menulis novel agaknya. Keh3.

Pada pembaca TTGB, aku rasa kalau korang tak dapatkan novel ni, semacam tak lengkaplah hidup korang selaku die-hard-fan TTGB. So, yang tak beli lagi tu, rerajin lah kontek Nami dan laburlah rm20.

It is Nami ok? Tak nampakkah potensi dia akan jadi apa di masa akan datang? Kau akan beruntung kalau kau memiliki setiap hasil karya dia, pada masa dia sudah bergelar lagenda kelak.

Dan Nami, aku dah promot + kipas kau abeh dah ni, bila nak payung char kuew teow? :B

So, that's all. Aku pun dah rasa bosan menulis. Sepanjang aku menulis ni, aku dah sempat menyapu rumah, berperang dengan adik aku, ambil budak yang mak aku babysit kan dari sekolah, dan sekarang aku dah lapar. Mahu makan pula.

Penutup kata,

Nami, teruskan menulis. Walaupun hanya tulisan, tapi aku rasa kau mampu menggegar dunia. Kalau tak dunia pun, Malaysia. Ok Malaysia pun tak mampu, sekurang-kurangnya kau mampu gegarkan aku.

Harap-harap karya kau akan datang akan lebih deep dan meng-orgasme-kan minda aku.

Dan jangan kau berani kata kau seorang yang tiada apa-apa , sedangkan ramai saja di luar sana yang kagum kepada kau. TERUSKAN HIDUP, BRADAH!


"our little group will always be and always will until the end"