Ahad, 27 Mac 2011

dayyum!

Manusia di sebelah sisi dunia yang aman, seperti Malaysia ini, mempunyai sejenis penyakit mental, iaitu manja kededek.

Terutamanya spesies yang telah terdedah dengan pelbagai jenis teknologi yang memudahkan kehidupan, dan memalaskan manusia.

Jika pergi ke dunia sebelah sana, mereka mana ada masa untuk memikirkan soal hati dan perasaan, emosi jiwa raga ni semua. Semuanya berperang dengan masa, untuk meneruskan kehidupan. Di sana, mereka menangis apabila berdarah badannya, mati keluarganya, hancur rumahnya, lebur jasadnya. Apa yang mereka hadapi, adalah kerosakan dan keganasan fizikal yang menggila, mereka memang merasai KESAKITAN itu.

Tapi di dunia sebelah sini, KESAKITAN yang dirasai hanyalah atas angin semata. Sakit hati? Hancur hati? Remuk hati? De fart itu semua?

Ditinggalkan kekasih, maka menangis. Tidak dilayan oleh orang yang disukai, maka menangis. Melihat si dia bermesra dengan orang lain, lalu cemburu, maka menangis. Dan segala macam lagilah tangisan yang pecah hanya kerana luka emosi yang kadang-kadang sungguh tidak rasional. Tidak rasional seperti "online-crush"? <--- sungguh merapu!

Kadang-kadang aku malu dekat manusia di dunia dari sebelah sana. Sungguh malu. Kemanjaan manusia-manusia dari sebelah dunia yang aman ini, memang memalukan.

Adakah ini harga sebuah damai?

Dan ya, aku adalah manusia yang manja itu. Aku juga sedang merasa gundah kerana alasan-alasan bodoh itu. Kini. Aku sedang merasakannya.



Babi.