Khamis, 31 Mac 2011

#9

Kadang-kadang aku rasa malas menulis. Bukan kadang-kadang, tapi selalu.

Sebab? Sebab aku takut satu hari nanti aku kan jadi seseorang, seseorang yang hebat. Mungkin. Barangkali.

Maka aku takut tulisan-tulisan aku pada masa kini akan dikaji, dan diteliti, oleh "so-called" pakar-pakar entah apa-apa pada masa itu, dan mereka mula mencipta teori, tentang tulisan-tulisan aku.

Mereka akan berkata, kononnya,

aku menulis begini, kerana ini.

aku menulis itu, kerana itu.

aku sebenarnya nak cakap ini.

aku sebenarnya nak cakap itu.

aku ini, percaya ajaran ini.

aku ini, menganut ajaran itu.


Maka, kalau itu benar terjadi, maka aku ingin melakukan 2 perkara, sekarang. Pertama, aku ingin meminta maaf, kerana menyusahkan kamu semua, anak muda, (atau mungkin orang tua?) kerana terpaksa menghadap tulisan-tulisan aku.

Dan kedua, aku ingin katakan, kajian jadah apa, teori mengarut apa? Aku tulis, semua perkara karut. Random-lah!

Manusia ini kan, tak sudah-sudah menyusahkan diri, dengan perkara-perkara yang tak perlu. Motif?


Kesian.


Sekian.


dedikasi kepada mereka yang tak habis menyusahkan diri, mengkaji nukilan pujangga di zaman silam.


p/s: Hanya dalam mimpi. Hanya dalam mimpi. *sigh*