Khamis, 24 Mac 2011

Reincarnation : The Methodology

Entah apa mimpi, pagi ni aku mesej kat inbox sorang kawan aku kat FB:

"Salam'alayk.

Bro, tak tahu mana nak mula,
tapi rasa-rasa macam nak kembali ke zaman dulu,
hidup yang lebih sopan dan tenang.

Tapi tak nak jugak meninggalkan hidup sekarang,
sebab kat keliling ramai orang2 yg #ohsem,
yang ada BAAANYAK potensi, tapi mereka (agak sedikit) "lost",
sampai saya pun terikut "lost" sama,
tapi bersangka baik je lah,
mungkin ada sebab kenapa Tuhan
campakkan saya untuk kenal diorang.

Saya letakkan diri saya ni sekarang,
setaraf dengan remaja2 liar kat luar sana,
buat byk benda2 mengarut,
tapi tak elok la kan kalo sy citer dosa2 saya aite?

so, selaku Da'ie bertauliah,
do you have any plan to fix a guy like me?

Hurm."


And here iz ze respond

"Wslm.

Kembali la ke pangkal jalan..
Bertaubat, beriman dan beramal soleh...
Allah akan tukarkan segala dosa jadi pahala..

Islam bermula dgn individu.
Rukun Islam bmula dgn individu.
So, fokus kpd individu dlu.
Sempurnakn rukun2 Islam.

Cuba improve solat. Solat di awal wktu, bjamaah, dan plg pnting, khusyu'.
Klu bkesempatan, cuba baca buku ttg khusyu' dlm solat. Buku TG nik aziz sgt bagus.
Klu solat ok, sehingga anda enjoy solat, rasa btul2 bhadapan dgn Allah,
takut dan harap kepadaNya, insha Allah, solat itu sdiri akan jd mudah.
Dan kita akan dpt kekuatan utk meninggalkn kemungkaran lain.

Cuba amik masa ber'uzlah sekejap. Asingkn diri drp org lain.
Pegi iktikaf mana2 masjid yg xde org yg dkenali.
Spend masa utk hanya anda dan Allah.
Baca quran byk2, cuba fahami sekadar mampu.
Klu bleh, cuba habiskn bacaan quran sekurang2nya 1 juz sehari.
Khatam quran sebulan sekali. Insha Allah, kita sntiasa berada atas petunjuk Quran.

Bykkan amalan2 sunat, dan cuba hidupkn sunnah dlm diri.

Cari kwn2 yg baik, yg bleh bawa anda ke syurga.
Rapat dgn mereka. Kwn2 lain tu bleh la kwn...
Tp biasa2 je.. Klu pngaruh baik, xpe.
Klu x baik, jarakkan skit diri dr mereka.
Cari kwn2 yg bleh sntiasa bg peringatan, bkn sntiasa menghanyutkn.

Buat yg tu dlu... Klu anda serius la..

1. Improve solat
2. Iktikaf dan baca quran byk2. Klu bleh, study pn kt msjid.
3. Bykkan amalan sunat dan hidupkn sunnah dlm diri.

Klu dalaman kuat, insha Allah, anda akan ada kekuatan utk tinggalkn dosa2 lain.

4. Cari kwn2 yg bleh membawa anda ke syurga.

Serigala hanya mkn kambin yg bersendirian..

Pasni letak status fesbuk, YM, dinding bilik, etc: "saya maw masuk syurga.."

K.

Wslm."


U see that? He iz k-ing me. Duh~~~ -.-"

Kesian. Sekian.


p/s: Saya maw masuk syurga